با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران
الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه ها

مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1401

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.63013.1603

چکیده
  هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاه‌ها، اساتید مدیریت ...  بیشتر

شناسایی راهبردهای موثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش

محسن معادی؛ علیمحمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1401

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.65375.1668

چکیده
  داشتن الگوی بازاریابی ارتباطی یکپارچه از ایجاد هزینه‌های اضافی، نگرش‌های نادرست، سرمایه‌گذاری‌های بی‌هدف در حوزه‌هایی که اثر معنا-داری بر عملکرد و ذینفعان آنها ندارد پیش‌گیری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی راهبردهای موثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش انجام شده است. روش تحقیق ...  بیشتر

تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو

سروش فرهادی فر؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 دی 1401

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.54941.1452

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو انجام شده است. در این پژوهش با بهره گیری از برگه های کدگذاری به تجزیه و تحلیل محتوای 100 رساله حوزه مدیریت ورزشی پرداخته شد. به منظور استخراج الگوی پارادایمی مناسب جهت کاربردی بودن رساله های دکتری به مصاحبه با خبرگان علمی در این حوزه ...  بیشتر

رسانه های ورزشی
چارچوب مفهومی بکارگیری قدرت رسانه برای توسعه ورزش

سیداحد هاشمیان؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.68127.1761

چکیده
   هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانه‌ای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوه‌هایی جدید در بهره‌گیری از رسانه‌ها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانه‌های ...  بیشتر

روان سنجی پرسشنامة سواد ارتباطی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور

حمید قاسمی؛ نازنین راسخ

دوره 11، شماره 1 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2021.61708.1580

چکیده
  هدف پژوهش روان‌سنجی پرسش‌نامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعه‌ای و به‌صورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر به‌‌عنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت ...  بیشتر

رابطه مصرف رسانه‌ای با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی

رضا صابونچی؛ نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی

دوره 10، شماره 3 ، اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.55525.1468

چکیده
  هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانه‌ای با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونه‌گیری تصادفی- ...  بیشتر

تحلیل محتوای پرمخاطب‌ترین کانال‌های ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام

علی اصغر دورودیان؛ حمید قاسمی؛ سنا حیدریان

دوره 10، شماره 1 ، مهر 1401، ، صفحه 56-64

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.54160.1436

چکیده
  هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطب‌ترین کانال‌های ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانه‌ای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانال‌‌های سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، ...  بیشتر

تدوین الگوی پارادایمی نقش تبلیغات بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی (با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی)

علی کریمی؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی

دوره 9، شماره 3 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 30-44

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.51952.1395

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌منظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سامانمند است. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان مدیریت رسانه‌های ورزشی و بازاریابان ورزشی بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر ...  بیشتر

مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکیدبر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی

حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ حسن عامری اصل

دوره 7، شماره 4 ، تیر 1399، ، صفحه 113-124

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.46372.1327

چکیده
  با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی در سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل ...  بیشتر

مقایسه وضعیت روابط بین الملل فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب

حمید قاسمی؛ محمد پورکیانی؛ مهناز صباغ نوین

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 89-100

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت واحد روابط بین‌الملل فدراسیون ملی ورزش­ دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب در سطح جهان بود. در این مطالعه با تأکید بر روابط بین­ الملل ساختار سازمانی، نیروی انسانی، درآمد، میزان مکاتبات و قوانین و مقررات این فدراسیون­ها با فدراسیون ایران مقایسه شد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (کمی و کیفی) و ...  بیشتر

مقایسه وضعیت پوشش انواع رشته‌های ورزشی معلولین و غیر معلولین در دو روزنامه ایران ورزشی وابرار ورزشی

حمید قاسمی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ حمیدرضا سلیمانی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 27-36

چکیده
  هدف این پژوهش مقایسه ­ی تحلیلی دو روزنامه­ ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی با تأکید بر رشته‌های ورزشی معلولین و غیر معلولین بود. جامعه آماری پژوهش، شمارگان دو روزنامه­ ی ورزشی کشور در طول سال 1394 بود. روش نمونه‌گیری، در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا به‌صورت غیر تصادفی و هدفمند دو نشریه­ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی انتخاب شدند. درمرحله­ ...  بیشتر

بررسی تأثیرپذیری ابعاد توسعه ورزش دانشگاهی از رسانه‌های جمعی (مطالعه موردی: دانشگاه های پیام نور ایران)

حمید قاسمی؛ مینا امامی؛ عذرا افتخاری

دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-34

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد توسعه ورزش دانشگاهی با تأثیرپذیری از رسانه­ه ای جمعی در دانشگاه­های پیام نور ایران انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه­ ی آماری تحقیق متشکل از کلیه­ ی داوران، مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزشی دانشجویی دانشگاه­های پیام­نور ایران در سال 1394 بودند. نمونه­ ی آماری تحقیق ...  بیشتر

تبیین شاخص‌های تأثیرگذاری موانع گردشگری ورزشی ایران با استفاده از روش AHP گروهی با تاکید بر نقش اطلاعاتی و ارتباطی

مرجان امینی؛ مژگان امینی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ حمید قاسمی

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 27-36

چکیده
  کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزش‌ها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت‌ موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این ...  بیشتر

شناسایی عوامل کلیدی در کار خبرنگار و گزارشگر ورزشی در رادیو و تلویزیون ایران

حمید قاسمی

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 55-74

چکیده
  امروزه خبررسانی یکی از شریان‌های مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامه‌های ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب می‌شود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق ...  بیشتر

مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی با تأکید بر پوشش رشته های ورزشی

حامد نظرویسی؛ حمید قاسمی؛ سردار محمدی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 30-38

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی براساس پوشش رشته های مختلف ورزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی کیفی است که از طریق تحلیل محتوا و به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری سیمای استان های کشور بود. به ترتیب استان های کردستان و خوزستان، از شمال شرقی و جنوب شرقی به ...  بیشتر

مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر مؤلفه های ورزش وجنسیت خبر

حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ حسن عامری اصل

دوره 3، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 26-34

چکیده
  چکیده:با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر مؤلفه های ورزش وجنسیت خبردر سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل محتوا وبا ...  بیشتر

نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف درس تربیت بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

لقمان کشاورز؛ حمید قاسمی؛ رضا حاجی ابراهیمی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 22-31

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف درس تربیت بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر لاهرود بود. برای نمونه آماری دانش آموزان 2 مدرسه به‌صورت تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند و پس از همسان سازی آنها بر مبنای قد، وزن، سن و نمره تربیت بدنی نیمسال قبل از دوره آموزشی، ...  بیشتر

بررسی وضعیت ظاهری کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاه های ایران تا پایان سال 1393

حدیث فاعلی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 11-14

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزش­های تفریحی در دانشگاه­های ایران تا پایان سال 1393 از نظر ظاهر بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزش­های تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود.با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه­ آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ...  بیشتر

بررسی وضعیت کتب درس مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی در دانشگاه‌های ایران تا پایان سال 1393

فاطمه دولتشاه؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1394، ، صفحه 21-29

چکیده
  چکیدههدف کلی از تحقیق حاضر تحلیل وضعیت کتب درس مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی در دانشگاه‌های ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر استراتژی ترکیبی (توصیفی و کیفی)، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا و مصاحبه، از نظر جمع‌آوری اطلاعات، اسنادی و از نظر رویکرد زمانی، حال‌نگر می‌باشد. جامعه آماری ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتب مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در تربیت بدنی و علوم ورزشی تاپایان سال 1393

سروش فرهادی فر؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 10-18

چکیده
  هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای ...  بیشتر

وضعیت کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاه های ایران تا پایان سال 1393

حدیث فاعلی؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 41-48

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزش­های تفریحی در دانشگاه­های ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزش­های تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه­ آماری را 18 کتاب ...  بیشتر

نقش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4p)

نرگس بکتاش؛ طیبه بزرگر؛ سیدحمید قاسمی

دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 27-35

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه­ های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع می­باشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی ...  بیشتر

تحلیل حیطه مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی بر مبنی گرایش های مقطع کارشناسی ارشد

بهمن عسگری زردابی؛ حسین عیدی؛ حمید قاسمی؛ کامران عیدی پور

دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 9-16

چکیده
  هدف از این پژوهش، تحلیل حیطه­ی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعه­ی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شده­ی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=).  ابزار مورد استفاده ...  بیشتر

رابطه بین مهارت های گوش دادن با ویژگی های شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما

مهشید محمدی؛ حمید قاسمی

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 14-19

چکیده
  هدف پژوهش، بررسی رابطه بین مهارت­های گوش دادن با ویژگی­های شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه برنامه سازان و مجریان ورزشی صدا و سیما به تعداد 100 نفر به روش کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها، دو پرسشنامه معتبر بود که روایی ...  بیشتر

تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای استان ها با تأکید بر پوشش ورزش بانوان

حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ زهرا شاکرمی؛ سید سعید حسینی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، ، صفحه 23-30

چکیده
  هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامه­های ورزشی سیمای استان­ها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامه­های ورزشی سیمای استان­ها تا چه اندازه منعکس­کننده ورزش­های بانوان می­باشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکه­های مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری ...  بیشتر