رسانه های ورزشی
امیرمحمد سلطانپور؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین
چکیده
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش نوع کیفی و رویکرد استقرایی میباشد که به صورت اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه نگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش نوع کیفی و رویکرد استقرایی میباشد که به صورت اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه نگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت هدفمند بود. در این پژوهش در مصاحبه چهاردهم داده ها به اشباع رسید و تا مصاحبه شانزدهم ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و رویکرد اشتراووس کوربین استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 50 گویه به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران نقش دارند که در 12 مولفه قرار می گیرد. از بین 12 مولفه 3 مولفه زیرساخت، سرمایه گذاری و مربوط به مخاطب به عنوان شرایط علی، 5 مولفه آموزش، غنای رسانهای، نیروی انسانی، فنآوری و دانش و مزیت های خاص به عنوان شرایط زمینه ای و 4 مولفه همکاری و مساعدت، فرهنگ، عوامل محیطی و مدیران به عنوان شرایط مداخله گر می باشند. همچنین یافته ها نشان داد که 8 راهبرد برای پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی با توجه به شرایط علی، زمینه ای و مداخله گر می توان ارائه داد که 14 پیامد می تواند داشته باشد. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد هوش مصنوعی ابزارهایی را برای کدنویسی وظایف و روالها در الگوریتمها فراهم میکند و خروجیهایی شبیه به خروجیهای تولید شده توسط انسان ایجاد میکند.
رسانه های ورزشی
شعله استاد حسن بنا؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل موانع و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی، مجریان اخبار ورزشی، مدیران تولید اخبار ورزشی و ورزشکاران زن با سابقه حضور در میادین بین المللی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل موانع و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی، مجریان اخبار ورزشی، مدیران تولید اخبار ورزشی و ورزشکاران زن با سابقه حضور در میادین بین المللی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (16 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. پایایی و روایی ابزار بررسی و تایید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشان دهنده آن است که موانع برنامه سازی، حجاب و منابع انسانی از جمله موانع فرهنگی اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشند از سوی دیگر از پیامدهای پوشش خبری میتوان به پیامدهای ورزشی و انگیزشی اشاره نمود. به طور کلی پوشش خبری رسانه ای از جمله راهبردهای رسانه ای در جهت توسعه کمی و کیفی ورزش کشور از طریق افزایش انگیزه بانوان و همچنین بهبود ادراک آنها در زمینه تبعیض جنسیتی است.
رسانه های ورزشی
کیوان ملانوروزی؛ آزاده سیفی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران در سال تحصیل 1398-1399 بودند (2231 نفر) که بر اساس جدول مورگان، تعداد 333 نفر بهعنوان نمونة پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در مرحله بعد با پخش پرسشنامه تعداد 60 نفر از افرادی که کمترین نمره را از پرسشنامه تصویر بدنی کسب نمودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تجربی و کنترل بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت) در برنامه تمرینی در فضای مجازی شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تصویر بدنی کش و همکاران (1987) و پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش هونگ (2010) بود. برای تحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده گردید و در قسمت آمار استنباطی از آزمونهای آماری کواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران اثر معنیداری دارد (05/0≥P). بر این اساس پیشنهاد میشود تا دانشآموزان از طرف والدین و دبیران محترم تشویق شوند تا برنامههای ورزشی فضای مجازی شرکت کنند.
رسانه های ورزشی
یاسر جاویدی؛ لیلا سادات جمشیدیان؛ احمد ترک فر؛ سید محمد علی میرحسینی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف رتبهبندی مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای تأثیرگذار بر فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی با هدف کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خیرین فعال در حوزه ورزش مدارس ایران بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف رتبهبندی مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای تأثیرگذار بر فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی با هدف کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خیرین فعال در حوزه ورزش مدارس ایران بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی این افراد بهعنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. درنهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 124 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفتهشده از پژوهش مصدق راد و احتشامی (1398) بود. روایی این پرسشنامه به واسطه بررسی نظر اساتید و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 86/0 گزارش گردیده بود. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش تاپسیس استفاده گردید. کلیه فرایند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در نرمافزار Topsis Slover انجام شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر مشخص گردید که شبکههای اجتماعی با ضریب نزدیکی 826/0 و مشاهدات فردی با ضریب نزدیکی 737/0 مهمترین مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای در فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس میباشند. با این توجه در جهت جذب خیرین به فعالیتهای مربوط به ورزش مدارس میبایستی به مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای در حوزه شبکههای اجتماعی و مشاهدات فردی توجه گردد.
رسانه های ورزشی
سیداحد هاشمیان؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ورزشی بودند و برای جمعآوری دادهها، از نمونهگیری هدفمند با روش مصاحبه نیمهساختاریافته و تارسیدن به اشباع نظری استفاده شد. تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و با تأکید بر منابع قدرت رسانه را بهعنوان پدیده محوری و مقوله-های فرعی، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، پیامدها و راهبردها اجرا گردید. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبهها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل در چند مرحله به رویت چند تن از اساتید مجرب و مصاحبهشوندهها رسید و دراینبین از گروههای کانونی شرکتکنندگان در پژوهش نیز استفاده گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش، قدرت فراگیری، قدرت اقناعی، تخصصی بودن رسانه و پشتیبانی قانونی بهعنوان شرایط علی و توانایی جریانسازی، مطالبهگری، درآمدزایی، اعتمادسازی، مرجعیت، مشروعیت، شفافسازی و نوع مالکیت رسانه بهعنوان عوامل زمینهساز شناسایی شدند و عوامل مداخلهگر به دو دسته تسهیل گر و موانع قدرت رسانه در توسعه ورزش شناسایی شدند. با بررسی اثرات قدرت رسانه در رسانههای ورزشی، ورزش و اقتصاد ورزشی، راهبردهایی کاربردی در دو حوزه ورزش و رسانه ارائه گردید.
رسانه های ورزشی
وحید مکی زاده؛ حسین منصوری؛ فوژان امیری؛ علی تیزرو
چکیده
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (مهمود، لیانگ و گو، 2018)، نیازهای اطلاعاتی (چو و کیم، 2011)، حضور اجتماعی (کیم و همکاران، 2019)، مفید بودن اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (لی، هو و یانگ، 2023)، پذیرش اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (خواجا، مهمود و زمن، 2020) و قصد سفر (مهمود، لیانگ و گو، 2018) بود که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی همگرا و نیز پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5 درصد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات دارد. همچنین مفید بودن اطلاعات توصیه-های کلامی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری داشته و پذیرش آن اطلاعات، نیز تأثیر مثبت و معناداری بر قصد سفر گردشگران ورزشی میگذارد. تأثیر تعدیلگر حضور اجتماعی بر ارتباط میان نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.
رسانه های ورزشی
قربان یعقوبی؛ کاظم چراغ بیرجندی
چکیده
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های اجتماعی: اثر میانجی گری دلبستگی اجتنابی در زمینه ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان رسانه های ورزشی در کشور ایران بودند. نمونه گیری به صورت نمونه از جامعه نامحدود به تعداد 384 نفر بود. شیوه ...
بیشتر
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های اجتماعی: اثر میانجی گری دلبستگی اجتنابی در زمینه ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان رسانه های ورزشی در کشور ایران بودند. نمونه گیری به صورت نمونه از جامعه نامحدود به تعداد 384 نفر بود. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای در دسترس صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ابراز وجود چانگ و کو (2012) و پارک و چانگ (2011)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی الیسون و همکاران (2007) و پرس (2016) و پرسشنامه دلبستگی اجتنابی مارشال و همکاران (2013) مورد استفاده قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی پرسشنامهها، بعد از تدوین آنها از نظرات و راهنماییهای استادان صاحبنظر در علم مدیریت ورزش استفاده شد و نظرات آنها در پرسشنامه نهایی لحاظ گردید. برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها 30 نسخه آن در مطالعه مقدماتی بر روی نمونه که بهطور کاملاً تصادفی انتخابشده بود، توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ابراز وجود (78/0=α)، سرمایه اجتماعی (87/0=α) و برای دلبستگی اجتنابی (80/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد، ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های ورزشی و دلبستگی اجتنابی تاثیر گذار هستند و دلبستگی اجتنابی در ارتباط بین ابراز وجود با سرمایه اجتماعی نقش میانجی را ایفا می کند. لذا پیشنهاد می شود، رسانه های ورزشی مجازی شرایطی را فراهم آورند که مخاطبین در آن به راحتی به ابراز وجود پرداخته و از محتوی رسانه لذت کافی را ببرند.
رسانه های ورزشی
مانیا خوشکام؛ محمد رضا کرامتی؛ سید محمود هاشمی؛ مجتبی معظمی؛ اسفندیار دشمن زیاری
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید و صاحبنظران حوزه یاددهی- یادگیری (ترجیحاً یادگیری مشارکتی) و دبیران هنرستانهای تربیتبدنی که دارای تحصیلات دکتری بودند که این افراد، بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (18 مصاحبه با 18 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی دادهها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرم-افزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. 6 مضمون اصلی راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی شناساییشده است. زیرساختها و تجهیزات، مدیریتی و ارزیابی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد، آموزش، برنامه آموزشی و محتوای درسی در خوشه وابسته قرارگرفتهاند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند.
رسانه های ورزشی
مهدی ابراهیم بای سلامی؛ سعید صداقتی؛ محمد حسن فردوسی؛ ولی نوذری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نقش مهارتهای خودمدیریتی بر اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینرسی سازمانی و رسانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نقش مهارتهای خودمدیریتی بر اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینرسی سازمانی و رسانهای (انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه) و همچنین مدیران منتخب سازمانهای ورزشی و مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی باسابقه بیش از 5 سال مدیریت و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بود. از روش نمونه-گیری هدفمند بهمنظور انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 14 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 830 نفر تشکیل دادند و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 265 نفر و بهصورت در دسترس در نظر گرفته شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مصاحبه، پرسشنامه مستخرج از مصاحبه و پرسشنامه استاندارد بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش مهارتهای خودمدیریتی، اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی کاهش مییابد و این رابطه معنیدار است (مقدارتی: 97/21 و بیشتر از 96/1)؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد داده میشود برای داشتن سازمانی عاری از هرگونه اینرسی رسانهای و بهتبع آن اینرسی و بیتحرکی در سازمان باید کارکنانی با مهارتهای خودمدیریتی در اختیار داشت.
رسانه های ورزشی
حمید محسنی سربندی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ طیبه زرگر؛ معصومه شهبازی؛ شیوا آزاد فدا
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه برخط سازی برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه برخط سازی برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس چارچوب مفهومی استخراج شده سه کد محوری بهمنظور تدوین راهبردهای رسانهای اجرای برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش وجود دارد. کد محوری راهبردهای رسانهای قبل از اجرای برنامههای منتورینگ که دارای مقولههای ارتباطی، برنامهریزی، آمادهسازی و منابع انسانی میباشد. کد محوری راهبردهای رسانهای حین اجرای برنامههای منتورینگ که دارای مقولههای اطلاعرسانی، شبکهسازی و کانالهای ارتباطی میباشد و کد محوری راهبردهای رسانهای بعد از اجرای برنامههای منتورینگ که شامل ارزیابی و برنامههای رسانهای میباشد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
ماندانا استاد؛ طیبه سادات زرگر
چکیده
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی ...
بیشتر
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری شامل ﻛﻠﻴﻪ بازیکنان ورزشهای الکترونیکی ایران در رشتههای فیفا، فوتبال و دوتا تشکیل میدهند که سابقه فعالیت بیش از 4 سال را داشته باشند. تعداد حدودی این افراد، 1000 نفر اعلامشده است که طبق جدول مورگان 278 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، مهارت مقابلهای اسمیت و همکاران (1995)، سرسختی ذهنی کلاف و همکاران (1982) و مهارتهای ارتباطی بارتون (1990) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی و فراوانی نسبی ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آنها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SmartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که استرس و راهبردهای مقابلهای بر مهارتهای ارتباطی و سرسختی ذهنی و همچنین مهارتهای ارتباطی بر سرسختی ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
تبلیغات در ورزش
ارمان پرزیوند؛ اکبر جابری؛ کوروش قهرمان تبریزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها با اقتباس از سه پرسشنامه طراحی شد که شامل پرسشنامة بازاریابی شبکههای اجتماعی کیم و کو (2012)، پرسشنامة نگرش به مصرف کالای ایرانی بهمنی (2012) و پرسشنامة پاسخ مشتری گلشنی (2018) بودند. از روایی سازه، صوری و محتوا برای تأیید روایی ابزار و از آلفای کرونباخ جهت ارزیابی پایایی ابزار استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی شبکههای اجتماعی بر پاسخ مشتری و نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری داشته و پاسخ مشتری نیز بر نگرش به مصرف کالای ایرانی تأثیرگذار بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود بازاریابی شبکههای اجتماعی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی پاسخ مشتری بر نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. شاخصهای برازش نیز حاکی از روایی و برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
رسانه های ورزشی
سید احسان امیر حسینی؛ غلامعلی لطفی؛ ساره اسدالهی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود که در دو فاز کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه-ی آماری بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران حوزه ورزش در مدارس و مدیریت دانش و در بخش کمی؛ معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود که در دو فاز کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه-ی آماری بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران حوزه ورزش در مدارس و مدیریت دانش و در بخش کمی؛ معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش در تمامی استانهای کشور بود. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی دادههای پژوهش در بخش کیفی از کدگذاری مطابق با رویکرد گلیزر و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 3 انجام گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در جهت توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین میبایستی به عواملی شامل تحول فناوری، ماهیت دانش، تجارب فرهنگی، بسترفنی، شرایط حقوقی و قانونی، تسهیل دسترسی، اعتبار دانش، تعاملات بخشی و خلق دانش توجه نمود. توجه به عوامل شناسایی میتواند ضمن ایجاد دانش اولیه، بستر فنی و حمایت از توسعه اکوسیستم دانش؛ شرایطی جهت بهبود وضعیت ورزش مدارس در این خصوص را داشته باشد
جمال عبدی؛ سید نصراله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارزیابی عملکرد رسانهای سازمان ورزش شهرداری تهران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل ارزیابی عملکرد رسانهای سازمان ورزش شهرداری تهران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند (انجام حداقل دو پژوهش در راستای موضوع پژوهش حاضر) و همچنین مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران که از سطح تحصیلی بیشتر از کارشناسی ارشد برخوردار بودند و در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیه مدیران ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفههای مورد نظر در ارزیابی عملکرد رسانهای سازمان ورزش شهرداری تهران شامل 7 مؤلفهی کلی اطلاعرسانی، زیرساختهای فنی و انسانی، اپلیکیشن اینوگام، اقتصادی، انتشارات، وبسایت و برنامهریزی می-باشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. توجه به فاکتورهای ارزیابی عملکرد رسانهای سازمان ورزش شهرداری تهران میتواند مسیر روشنی پیشروی مدیران این سازمان قرار دهد تا بر اساس آن برنامههای مناسبی برای ارتقا عملکرد رسانهای تدوین نمایند.
رسانه های ورزشی
محمد جواد رستم زاده؛ وحید ساعت چیان؛ محمد حسین قربانی؛ احمد محمودی
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزمون سوالات پژوهش از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرمافزار لیزرل و اسپیاساس استفاده شد. در تجزیه توصیفی دادهها نتایج در قالب جداول فراوانی و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روشهای آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- مییر و معادلات ساختاری کلیه فعالیتهای آماری انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبههای مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی میباشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل جنبههای حقوقی سواد رسانهای از برازش کافی برخوردار است.
رسانه های ورزشی
شیرین محمدی؛ حسین عیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اسگت. در فاز اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در فاز دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اسگت. در فاز اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در فاز دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه آموزشوپرورش و همچنین معلمان ورزش نخبه کشوری بودند. روش نمونهگیری در قسمت کمی نیز با توجه به خبرهمحور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان بخش کیفی بودند (15= N). ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی دادهها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرمافزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. 5 مضمون اصلی راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه شناساییشده است. آموزشی و کانال ارتباطی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد، آگاهیرسانی، پیگیری و گزارش در خوشه وابسته قرارگرفتهاند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند و نگرشی در خوشه پیوندی قرار دارند یعنی بر سایر عوامل تأثیرگذار است و از سایر عوامل نیز تأثیر میگیرد.
رسانه های ورزشی
محسن برجاس؛ حبیب محمدپور؛ حمید جنانی؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیرهای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی دادهها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارتاند از، عوامل مرتبط با باشگاههای لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساختهای فناوری اطلاعات، شبکههای ارتباطی، هویتسازی، تبلیغات رسانهای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانههای اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرمکننده، اطلاعرسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگسازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل همآفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم میکند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش میدهد.
رسانه های ورزشی
بهاره رحمانیان کوشککی؛ مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید، که محقق با انجام 17 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روائی سؤالات مصاحبه مرحله به مرحله توسط خبرگان تأئید قرار گرفت و پایایی سؤالات از طریق پایایی باز آزمون 94 درصد بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار مکسکیودیای، 465 کد اولیه، 51 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی بدست آمد و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. مقولهها بر اساس الگوی پرادایمی اشتراوس و کوربین در محورهای عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد، دیدگاه راهبردی و تعاملگرایی، موجب رشد اقتصادی، رشد فرهنگی و شهرت بینالمللی و در نهایت جهانیسازی و دستیابی به قدرت نرم خواهد شد. بنابراین مسئولین باید با ایجاد برنامه ساختارمند و هدفمند، جهت مدیریت رسانههای ورزشی بکوشند.
رسانه های ورزشی
طیبه ناظمیان اردکانی؛ نعمت الله نعمتی؛ طاهره باقرپور
چکیده
چکیده: هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه کارآفرینی کسبوکارهای ورزشی با رویکرد استارتآپ میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای سراسر کشور، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت ...
بیشتر
چکیده: هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه کارآفرینی کسبوکارهای ورزشی با رویکرد استارتآپ میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای سراسر کشور، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسبوکار، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، کارآفرینان منتخب ورزشی کشور و مسئولین استارتآپهای ورزشی ایران بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (35 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشاندهنده آن است که در جهت تاثیرگذاری استارتآپها در حوزه کسبوکارهای ورزشی عوامل سوق-دهنده شامل قابلیتهای مدیران، عملکرد سازمانهای حمایتی و ویژگی های ماهیتی استارتآپها و همچنین عوامل بازدارنده شامل محدودیتهای تکنولوژی، موانع انسانی و تنشهای مالی وجود دارد.
رسانه های ورزشی
علی کریمی؛ وریا کریمی؛ علی احمدی؛ همت الله بسطامی؛ علی صادقی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه، تدوین الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران، و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه، تدوین الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران، و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران، 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از دو پرسش نامه استاندارد: فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرسش نامه بی تفاوتی سازمانی بود. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری پی ال اس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری نشان داد که الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه از برازش مناسبی برخوردار است به گونه ای که پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی با ضریب تاثیر 56/0 و مقدار بحرانی 62/8 تاثیر معناداری داشته است و پیشران های فناورانه زمینه ساز بهبودی بی تفاوتی سازمانی و نیز تمایل و شور و شوق در سازمان شده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، فناوری های نوین می تواند ابزار مدیریتی مهمی جهت برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات در راستای بهبود اخلاق مداری و کاهش کج رفتاری های ناشی از بی تفاوتی سازمانی باشد.
رسانه های ورزشی
نفیسه نقیبی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، در جهت شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش، از خبرگان و کارشناسان حوزههای رسانه و بازاریابی دیجیتال، کارشناسان ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، در جهت شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش، از خبرگان و کارشناسان حوزههای رسانه و بازاریابی دیجیتال، کارشناسان صداوسیما، مجریان و خبرنگاران ورزشی و روزنامهنگاران ورزشی جهت انجام مصاحبههای عمیق و استخراج کدهای باز، محوری و نظری دعوت شد که از این میان، محققان توانستند با 28 نفر خبره در این حوزه تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه به عمل آورد. جهت تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در بخش کمی استفاده گردید. نتایج تجزیهوتحلیل مصاحبههای انجامشده نشان داد که تعداد 66 کد استخراج گردید که این کدها در 12 دسته شامل مسائل فرهنگی-مدیریتی، نیروی انسانی، استحکام محتوا، تناسب محتوا، حجم محتوا، اثربخشی تبلیغات، طراحی خیرهکننده، کیفیت محتوا سوژه محتوا، هماهنگی، مهارت عوامل تولید و فاخر بودن دستهبندی شدند. توجه به عوامل شناسایی شده می تواند بستر سازی فنی و غیرفنی در جهت تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش را فراهم نماید.
مهارت های ارتباطی در ورزش
سارا سراج؛ مهدی سبزواری
چکیده
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. که بخش مهمی از این رشد و تحول به دلیل همه گیری کرونا در دو سال گذشته و مجازی شدن فعالیتهای آموزشی و ورزشی بوده است و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش، ورزش الکترونیکی بر خط یا مجازی در کانون توجه قرار گرفته است. به طور کلی حوزه ورزش ...
بیشتر
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. که بخش مهمی از این رشد و تحول به دلیل همه گیری کرونا در دو سال گذشته و مجازی شدن فعالیتهای آموزشی و ورزشی بوده است و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش، ورزش الکترونیکی بر خط یا مجازی در کانون توجه قرار گرفته است. به طور کلی حوزه ورزش مجازی را می توان در دو بخش بازیهای ورزشی رایانه ای و ورزش در فضای مجازی در نظر گرفت که پژوهش حاضر به آموزش ورزش در فضای مجازی می پردازد. به موازات رشد ورزش مجازی ابعاد مختلفی از این حوزه نوپا مورد پژوهش محققان قرار گرفته است که می توان به ابعاد آموزشی، اقتصادی و برندسازی، فرهنگی اجتماعی، فناوری و نرم افزاری اشاره کرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از نظریه ای شناختی تحت عنوان نظریه آمیختگی مفهومی به تحلیل ورزش مجازی در چارچوب بخشی از مبانی این نظریه می پردازد. با این نظریه شناختی که در رشته های دیگر نیز مورد توجه واقع شده است زوایای متفاوتی از آموزش و فعالیت ورزشی مجازی را مورد تحلیل قرار می گیرد. با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، مربیان این حوزه می توانند بهره وری ورزش مجازی خود را ارتقا بخشند. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارتست از اینکه چطور می توان با بهره گیری از نظریه ای شناختی آموزش ورزش مجازی را تحلیل کرد و با استفاده از یافته های این پژوهش کیفیت کلاسهای ورزش مجازی را ارتقا داد؟
مهارت های ارتباطی در ورزش
شفق ابوالقاسمی آتانی؛ میثم رحیمی زاده؛ امیرحسین منظمی
چکیده
چکیده
در دنیای پویا و رقابتی صنعت ورزش ایران، تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار برجسته و جدید، برای تحول و بهبود فرآیندهای بازاریابی با هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس در این پژوهش، به بررسی نقش این الگوهای نوآورانه در توسعه صنعت ورزش ایران و ایجاد فرصتهای جدید برای کسب و کارهای این حوزه پرداخته شده است. این پژوهش ...
بیشتر
چکیده
در دنیای پویا و رقابتی صنعت ورزش ایران، تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار برجسته و جدید، برای تحول و بهبود فرآیندهای بازاریابی با هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس در این پژوهش، به بررسی نقش این الگوهای نوآورانه در توسعه صنعت ورزش ایران و ایجاد فرصتهای جدید برای کسب و کارهای این حوزه پرداخته شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و با روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه بوده است. مشارکت کنندگان، خبرگان حوزه صنعت ورزش و بازاریابی هستند که با تعداد 12 نفر و تا رسیدن به حد اشباع نظری، در گردآوری دادهها مشارکت داشتهاند. بر اساس نتایج تحقیق، شاخصهای هوش مصنوعی، چالش های بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، پیشایندهای بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران و پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی شناسایی شد.